Aktiviti Sepanjang Tahun..

BULETIN TERKINI:

DARI MEJA KPM:

Oct 17, 2011

Galak murid terokai sains angkasa


Generasi muda seawal usia sepuluh tahun perlu dipupuk bakat serta minatnya dalam bidang sains dan teknologi bagi melahirkan modal insan yang inovatif dan berpengetahuan.
Bagi merealisasikan hasrat itu, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) menganjurkan pertandingan National Space Challange (NSC) 2011 yang disertai oleh seramai 32 pelajar dari 16 buah sekolah rendah yang mewakili 13 negeri dan tiga wilayah persekutuan seluruh negara.
Ketua Pengarah Angkasa, Dr. Mustafa Din Subari berkata, pertandingan NSC 2011 ini merupakan salah sebuah program yang direka khas bagi memupuk bakat dan minat di kalangan murid sekolah rendah khususnya tahun empat dan tahun lima terhadap bidang astronomi dan sains angkasa.
"Impak penganjurannya adalah untuk menarik minat generasi muda negara ini terhadap sains angkasa, membina kemahiran pelajar dalam penyelidikan saintifik, mempelajari konsep dan teknik berkenaan sains angkasa.

"Ia juga untuk memberi pengalaman mengenai konsep dan proses sains di samping menghargai sains angkasa sebagai kepentingan peribadi serta negara.
"Kreativiti dan inovasi pelajar pada pertandingan ini diuji menerusi skop topik astronomi dan sains angkasa yang berkaitan sistem solar, asteroid, komet, meteorid, buruj dan galaksi serta tokoh-tokoh bidang berkenaan," katanya.
Beliau berkata demikian pada majlis Perasmian Penutupan NSC 2011 - Piala Perdana Menteri di Planetarium Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Majlis turut dihadiri Penolong Pengarah Bahagia Kokurikulum dan Kesenian Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Dr. Rosman Md. Ajis serta Pengarah Planetarium, Azreena Ahmad.
Menurut Mustafa lagi, seiring dengan arus perubahan dan permintaan, NSC menganjak ke satu tahap di mana cabaran yang diberikan kepada para peserta adalah realiti sebenar dalam bidang astronomi, sains dan teknologi angkasa.
"Keperluan negara terhadap tenaga kerja mahir berasaskan sains dan teknologi yang mencukupi perlulah kekal relevan bagi menjamin kejayaan negara dalam persaingan di peringkat global.
"Oleh yang demikian, negara menyediakan sumber tenaga atau modal insan supaya menjadi inovasi berasaskan pengetahuan sebagai budaya dan cara hidup mereka," ujar beliau.
Pada peringkat akhir pertandingan kali ke-14 yang diadakan dengan kerjasama Bahagian Kokurikulum dan Kesenian KPM itu, Sekolah Kebangsaan (SK) St. Francis berjaya mengekalkan kejuaraan selama dua tahun berturut-turut untuk membawa pulang hadiah berupa piala pusingan, sebuah teleskop Sky Watcher, pingat emas, DIY Galileoscope dan sijil.
SK St. Francis yang diwakili oleh dua orang murid tahun lima yang juga peserta cabaran sama pada tahun lalu iaitu Mohd. Syahmi Mohd. Shamsul dan Jonathan Aidan Royan bersama guru pengiringnya, Nor Aini Mat Saad.
Tempat kedua dimenangi oleh Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina (C) Jit Sin B, Bukit Mertajam, Pulau Pinang dan tempat ketiga menjadi milik SJK (C) Chung Hwa, Kota Kinabalu, Sabah.
Naib johan membawa pulang sebuah teleskop Orion Starblast, pingat perak, DIY Galileoscope dan sijil. Manakala tempat ketiga pula menerima teleskop Sky Watcher, pingat gangsa, DIY Galileoscope dan sijil.
Dua buah sekolah lagi yang berjaya ke peringkat akhir pertandingan itu ialah SK Petani Jaya, Sungai Petani, Kedah dan SK Puteri, Seremban, Negeri Sembilan.

credit to http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment

class="fb-like" data-href="www.smkkemena.blogspot.com" data-send="true" data-width="450" data-show-faces="true">