Aktiviti Sepanjang Tahun..

BULETIN TERKINI:

DARI MEJA KPM:

Dec 31, 2011

Baiki kelemahan sebelum sesi persekolahan bermula

SESI persekolahan 2009 akan bermula tidak berapa hari lagi. Beberapa buah negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu akan memulakan sesi persekolahan mereka Ahad nanti manakala selebihnya bermula hari Isnin 5 Januari.
Jika kita tinjau permulaan sesi persekolahan sebelum ini, timbul pelbagai perkara yang dianggap sebagai satu kelemahan dan kesan daripada kelemahan tersebut terpaksa ditanggung oleh ibu bapa mahupun pelajar.
Tahun 2006 kita menyaksikan isu beg berat yang ditimbulkan oleh ibu bapa dan juga penjaga kerana ada antara anak-anak mereka yang memasuki tahun 1 terpaksa menggalas beg yang sangat berat.

Tahun 2007 dan 2008, antara isu yang mendapat perhatian ialah berkenaan yuran yang dikatakan sangat tinggi dikenakan ke atas pelajar.
Ketika itu, menurut seorang penjaga, belanja anak masuk ke sekolah rendah kebangsaan dan sekolah agama melebihi RM200 seorang. Pada tahun 2008, ibu bapa masih keliru dengan kadar yuran yang tinggi kerana kebanyakan sekolah masih mengenakan yuran sampingan seperti yuran PIBG, derma pusat sumber, buku peraturan sekolah, buku laporan ADAB, buku laporan pertengahan tahun, buku NILAM dan keceriaan sekolah yang diwajibkan ke atas pelajar.
Sementara itu, sebuah sekolah di Permas Jaya Johor mengenakan yuran tandas sehingga menimbulkan tanda tanya dan menjadi satu kelucuan pula. Di samping itu, 'paksaan' membeli buku kerja oleh sesetengah sekolah tetapi buku kerja itu tidak digunakan seratus peratus dan yuran komputer yang dianggap tidak sepadan dengan penggunaannya oleh pelajar menjadi satu isu yang sebenarnya mesti ditangani supaya tidak timbul lagi masalah yang sama pada sesi persekolahan akan datang.
Walaupun bermula tahun lepas pelajar-pelajar diberi buku teks percuma, tetapi rungutan masih kedengaran di mana-mana dan mungkin tahun ini akan timbul lagi masalah yang sama kerana tekanan ekonomi.
Di samping itu, antara masalah yang perlu diberi perhatian ialah berkaitan keselesaan tempat belajar dan memastikan jumlah kelas di setiap sekolah dapat menampung pertambahan pelajar yang semakin meningkat.
Apa yang dibimbangkan ialah ada antara murid yang terpaksa belajar di kantin, di perpustakaan dan sebagainya kerana tidak cukup kelas. Kepadatan pelajar di sesetengah sekolah terutamanya di kawasan bandar sesungguhnya tidak dapat dielakkan kerana ia berkait rapat dengan faktor penghijrahan dan sebagainya.
Tidak dinafikan sebelum ini berlaku masalah kekurangan kerusi meja malah kelas untuk murid-murid belajar. Laporan dalam Utusan Malaysia 30 Disember lepas sudah menunjukkan bahawa sudah terdapat masalah kekurangan kelas kerana sebuah sekolah di Rawang telah menyediakan sebuah kabin khas untuk menampung jumlah pelajar yang meningkat di sekolah itu memandangkan bangunan barunya belum siap.
Oleh hal demikian, sebagai persediaan sebelum sesi persekolahan bermula tidak berapa hari lagi, pihak sekolah dan juga Jabatan Pelajaran setiap negeri perlu memperlengkap segala jenis prasarana untuk memastikan keselesaan pelajar di setiap sekolah.
Di samping itu, kesedaran tentang kemelut ekonomi yang melanda negara mesti diambil kira untuk memastikan tidak wujud bebanan kewangan ibu bapa atau penjaga.
Walaupun ada yang mengatakan bahawa kita tidak perlu berkira sangat soal kewangan dalam pendidikan anak-anak, tetapi kita mesti menyedari hakikat bahawa tidak semua berkemampuan atau bernasib baik.
Ada antara ibu bapa yang terpaksa menanggung persekolahan anak-anak mereka melebihi tiga orang dan tentulah mereka ini akan terasa bebanannya jika kebetulan mereka berada dalam golongan berpendapatan rendah dan sederhana.
Malah kita juga perlu menginsafi bahawa dalam suasana ekonomi sekarang, ada antara ibu bapa yang bakal diberhentikan kerja, diberi cuti panjang dan sebagainya. Oleh itu, kerjasama dan keprihatinan pihak sekolah dalam sesetengah hal terutamanya dalam memberi kelonggaran sesetengah yuran amat diperlukan.
- M. JASNI MAJED
Bukit Kapar, Selangor

DIPETIK DARI http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment

class="fb-like" data-href="www.smkkemena.blogspot.com" data-send="true" data-width="450" data-show-faces="true">