Aktiviti Sepanjang Tahun..

BULETIN TERKINI:

DARI MEJA KPM:

Nov 21, 2011

Tips Melancong pada musim cuti sekolah

 

1. Cari dan pilih tarikh

Cari tarikh yang paling sesuai.Check beberapa kali untuk memastikan yang tarikh tersebut anda dan keluarga tidak mempunyai aktivit lain. (lebih bagus tarikh telah ditetapkan 3 bulan sebelum tarikh percutian anda)

2. Anggarkan budget percutian

Selepas tarikh telah dipilih maka tiba masanya untuk menganggarkan budget percutian anda. Seperti kebiasaan cuti sekolah atau cuti umum di Malaysia Harga untuk hotel,pengangkutan,tiket masuk lawatan akan menjadi lebih mahal daripada harga hari-hari yang lain.Dimana waktu ini dipanggil “peak season” atau “high season”. Jangan terkejut apabila harga adalah berbeza dari hari biasa sehingga 20-40 peratus.Sekiranya anda bercuti keluar negara mungkin harga adalah berlainan mengikut peak season negara tersebut.Ol
eh itu pastikan budget anda mengikut harga semasa.

3. Pilih lokasi mengikut selera dan budget yang telah ditetap.

Di Malaysia ada pelbagai tempat peranginan,dari perlis hinggalah ke Sabah.Jadi tetapkan di mana dan konsep percutian yang hendak digunakan.Sama ada perkhemahan,perkelahan,penda
kian dan perlbagai lagi.Selain itu anda juga boleh memilih lokasi ke luar Negara yang berdekatan seperti padang,medan,Jakarta/bandung di Indonesia dan Bangkok atau Hatyai di Thailand untuk menukar selera percutian.

4. Pastikan Musim/keadaan tempat percutian anda

Selepas memutuskan lokasi percutian.Anda perlu memastikan m
usim atau keadaan di tempat lokasi yang akan anda pergi pada tarikh yang telah ditetapkan. Ini penting kerana ramai yang tidak tahu bawaha Kebanyakan hotel/resort/Chalet yang beroperasi seperti di pulau Perhentian,Redang,Kapas,Tioman,Lang Tengah dan yang sekitar dengannya akan menghentikan operasi mereka bermula akhir bulan November sehingga Febuary setiap tahun kerana hujan dan angin yang kuat pada bulan tersebut.Begitu juga di negeri-negeri disebelah pantai timur seperti Kelantan,Pahang dan Terengganu.Jadi amat penting bagi mengetahui keadaan tempat yang akan dilawati.

5. Tempah pakej percutian anda.

Disini amat penting sekali.Di Malaysia mempunyai tiga cuti sekolah yang panjang iaitu awal tahun diantara bulan March,pertengahan diantara bulan May dan Jun ,dan akhir tahun iaitu kebiasaannya  bermula pada November dan December.Jadi disini krew JLC Ingin memberitahu bahawa sekiranya anda berhajat untuk menempah pakej/hotel pada pertengahan maka penempahan boleh dibuat pada cuti sekolah awal tahun.Jika berhajat menempah pada akhir tahun maka selepas abis cuti pertengahan tahun anda sudah boleh mula menempah dan begitulah seterusnya.


credit to http://www.jomlahcuti.com/

No comments:

Post a Comment

class="fb-like" data-href="www.smkkemena.blogspot.com" data-send="true" data-width="450" data-show-faces="true">