Aktiviti Sepanjang Tahun..

BULETIN TERKINI:

DARI MEJA KPM:

Jun 23, 2012

Thailand guna polis ajar murid

 


Hindar pergaduhan di sekolah vokasional

BANGKOK: Kementerian Pendidikan Thailand merancang untuk menggunakan khidmat pegawai polis mengendalikan beberapa kelas di sekolah vokasional dalam usaha untuk menghalang pergaduhan di kalangan pelajar.
“Satu inisiatif seperti ini membuktikan kejayaan di Taiwan,” kata Menteri Pendidikan, Suchart Tadathamrongvej selepas satu mesyuarat bersama ketua polis Thailand, Jeneral Priewpan Damapong.
Mungkin kita akan mendapatkan polis kawalan sempadan dari Naresuan Camp atau polis komando untuk mengajar pelajar terbabit mengenai disiplin, etika dan subjek berguna lain. - Jeneral Priewpan Damapong, ketua polis Thailand
“Mungkin kita akan mendapatkan polis kawalan sempadan dari Naresuan Camp atau polis komando untuk mengajar pelajar terbabit mengenai disiplin,
etika dan subjek berguna lain,” kata Priewpan.

Menurutnya, pegawai polis biasanya terbabit di sekolah vokasional untuk mengetuai operasi mencari senjata yang disembunyikan di kalangan pelajar.

“Tetapi kementerian pelajaran percaya bahawa kita juga perlu mendapatkan khidmat anggota polis supaya turut mengajar di sekolah berkenaan,” katanya sambil menambah bahawa pergaduhan di kalangan pelajar vokasional adalah satu masalah sosial.
Sementara itu, Suchart berkata pergaduhan di kalangan pelajar vokasional merebak ke wilayah berhampiran Bangkok.

“Ia menjejaskan sebanyak 36 sekolah vokasional, kebanyakan adalah di Samut Prakan dan Bang Kapi, Bang Khae serta daerah Don Muang di Bangkok,” katanya sambil menambah bahawa sebanyak 130 pelajar didapati sering kali terbabit dalam keganasan.

“Saya akan mengkaji maklumat sejak tiga tahun lepas untuk mencari penyelesaiannya,” katanya.

Suchart menambah bahawa sebelum ini guru-guru di sekolah vokasional melayan pelajar seperti kanak-kanak, bertindak selaras dengan Akta Perlindungan Kanak-Kanak.

“Jadi pelajar yang tidak memakai pakaian seragam mereka sering kali disifatkan sebagai mendatangkan masalah,” katanya. – Agensi

No comments:

Post a Comment

class="fb-like" data-href="www.smkkemena.blogspot.com" data-send="true" data-width="450" data-show-faces="true">